Next Kraftwerke en Jedlix lanceren initiatief waarbij batterijen van elektrische auto’s worden gebruikt voor net stabiliteit


Virtual Power Plant (VPP) operator Next Kraftwerke en elektrisch voertuig (EV) aggregator Jedlix zijn een pilotproject gestart om gedurende een periode van twee jaar regelvermogen (aFRR) te leveren door slim gebruik te maken van de flexibiliteit in het laadproces van elektrische auto's. Next Kraftwerke en Jedlix zijn hiervoor geselecteerd door netbeheerder TenneT dat middels deze pilot onderzoekt wat de mogelijkheden zijn om aFRR te leveren door gebruik te maken van nieuwe decentrale technologieën.

Elektrische autobezitters, welke tijdens de pilot gebruik maken van de gratis Jedlix app, worden beloond voor het beschikbaar stellen van de flexibiliteit van de batterij wanneer deze thuis wordt opgeladen. Door de auto in de app te koppelen, kan Jedlix de laadvoorkeuren van gebruikers ontvangen en een live verbinding met de auto tot stand brengen, waardoor er slim geladen kan worden. Jedlix combineert gebruikersvoorkeuren, autogegevens en informatie over laadstations voor een continue voorspelling van de beschikbare capaciteit. Deze capaciteit wordt vervolgens door Next Kraftwerke aangeboden aan TenneT om het net te kunnen stabiliseren. Waar voorheen alleen elektrische autobezitters konden deelnemen met een energiecontract van een van de door Jedlix ondersteunde energiepartners, maakt deze pilot het nu mogelijk dat elke bezitter van een EV met de juiste eigenschappen kan participeren.

Via een real time verbinding tussen TenneT, Next Kraftwerke en Jedlix, is het mogelijk om de aangesloten EV-vloot op verzoek van TenneT binnen enkele seconden aan te sturen vanuit het centrale besturingssysteem van Next Kraftwerke. De technologie die hiervoor gebruikt wordt is de door Next Kraftwerke ontwikkelde ‘Next Box’. De Next Box is een remote control unit welke decentrale elektriciteitsproducenten en -consumenten verbindt met een centraal besturingssysteem. Naast kasverlichting, biogasinstallaties, wind- en zonnen-centrales, wordt nu ook een EV-vloot toegevoegd aan dit platform. Mocht een auto dus onverwachts niet beschikbaar zijn, dan zet Next Kraftwerke een van de andere aangesloten assets in.
Op die manier werken we aan een betrouwbare, goedkopere en duurzame elektriciteitsvoorziening.

Paul Kreutzkamp, CEO Next Kraftwerke België: "Deze pilot zal belangrijke innovatie brengen in de manier waarop elektrische systemen, die in woningen zijn aangesloten, kunnen bijdragen aan TenneT’s meest veeleisende balanceringsmarkt. We zijn blij met de start van deze transitie en dat we op deze manier nieuwe bronnen van inkomsten kunnen genereren voor huishoudens. Dit doen wij samen met Jedlix, die zich onderscheiden als het gaat om slim opladen van elektrische voertuigen."

Ruben Benders, CEO Jedlix: "We zijn zeer enthousiast over deze samenwerking met Next Kraftwerke, die de potentie hebben om de grootste Virtual Power Plant voor EV's tot stand te brengen in Europa en daarbuiten. Deze samenwerking, samen met onze technische integratie met een groeiend aantal automerken en de slimme laadoplossing via deze ‘connected car’, zorgt voor een maximale waarde voor de gebruiker en biedt elke EV-rijder de mogelijkheid om deel te nemen. Verder leidt onze samenwerking tot een betrouwbare en waardevolle bijdrage aan de stabilisatie van het net door slim gebruik te maken van het elektrische vervoer."


Auteur

Next Kraftwerke exploiteert een van de grootste virtuele energiecentrales in Europa. Om het volledige potentieel van digitalisering te benutten, sluiten we meer dan 6.000 eenheden die energie produceren of verbruiken aan bij onze Virtual Power Plant Next Pool. Deze heeft een totale capaciteit van meer dan 4.500 MW. Door onze technologie zijn onze klanten in staat om elektriciteit te produceren en te verbruiken wanneer de prijzen voor hen het gunstigste zijn. Door deze geaggregeerde stroom 24 uur per dag en 7 dagen per week te verhandelen op verschillende energiespotmarkten, levert onze Virtual Power Plant een aanzienlijke bijdrage aan het stabiliseren van het net. De stroom die door de individuele eenheden wordt opgewekt en verbruikt in tijden van piekbelasting wordt op een slimme manier verdeeld.